4 Tips die jou helpen met afvallen

bfit personal training personal trainer den bosch voedingsadvies bootcamp
Last van lage rugklachten? Wat moet je ervan weten en wat kan je er aan doen.
21 september 2017
bfit personal training personal trainer den bosch voedingsadvies bootcamp
Ervaring Eefje
12 december 2017

4 Tips die jou helpen met afvallen

bfit personal training personal trainer den bosch voedingsadvies bootcamp

Gemiddeld heeft een mens 5 pogingen nodig om succesvol af te vallen. Gewicht verliezen is in principe niet zo moeilijk mits je weet waar je rekening mee moet houden. In principe draait het allemaal om het vinden van de juiste balans tussen calorieën consumeren tegen calorieën verbranden.

 

Het vinden van deze balans vraagt je echter rekening te houden met een aantal zaken. Deze zijn in mijn ogen essentieel om succesvol af te vallen. In deze blog geef ik je mijn 4 belangrijkste tips om rekening mee te houden wanneer je wilt beginnen of al bezig bent met jouw gewichtsverlies.

 

Lees nu verder om te kijken of de tips bruikbaar zijn voor jou en kunnen bijdragen aan een succesvol afval project.

 

  1. Schetsen van de basis situatie
  2. Doelen stellen
  3. Kleine stappen
  4. Normaal doen

 

Schetsen van de begin situatie

 
Het belangrijkste is het schetsen van een beginsituatie. Wat ik daarmee bedoel is het bijhouden van je calorie inname, het uitrekenen van je calorie verbruik en jezelf elke dag wegen.
Het uitrekenen van de juiste calorie balans is essentieel om uiteindelijk gewicht te verliezen. Het draait in principe allemaal om het hebben van een juiste calorie balans. Er zijn tegenwoordig heel veel apps die je kunt gebruiken om je calorie inname te registeren en die jouw inzicht geven in wat je eet en wat je nodig hebt. Vergeet bij het registeren van de producten niet je bereidingsmiddelen en drinken in te voeren!
Daarnaast is het belangrijk om jezelf elke dag te wegen. Gewicht fluctueert dagelijks en dit is bij vrouwen heftiger dan bij mannen door hun hormoon huishouding. Wanneer je jezelf eens per week zou wegen is het dus meer een loterij en hopen dat je wat bent afgevallen. Wanneer dit niet zo is kan dit demotiverend werken terwijl je misschien wel afgevallen bent. Elke dag wegen geeft je een wekelijkse gemiddelde en wanneer je deze tegen elkaar afzet krijg je een betrouwbare indicatie of je aankomt of afvalt. METEN =WETEN
 

Doelen stellen

Het is altijd belangrijk om jezelf doelen te stellen. Onderzoek heeft aangetoond dat wanneer je jezelf doelen stelt er meer kans is op succesbeleving. Het uitgangspunt is dat wanneer je jezelf een doel stelt je meer je best gaat doen om dit te behalen. Het is wel belangrijk deze doelen uit te schrijven en niet in je hoofd te laten rondslingeren.
Doelen stellen werkt motiverend en richt je aandacht op het bereiken van deze doelen, zodat je minder snel afgeleid bent en je energie verspilt aan zaken die er niet toe doen.
Hoe stel ik een doel op? Aan de hand van de volgende vragen kun je jezelf meer inzicht geven in wat je precies voor doel wilt opstellen:
  • Wat wil je bereiken?
  • Wat gebeurt er nu?
  • Wat kan je er aan doen?
Daarnaast is het belangrijk om je doelen altijd volgens de principes van SMART te controleren.
  • Is het doel specifiek?
  • Is het doel meetbaar?
  • Is het doel acceptabel?
  • Is het doel realistisch?
  • Is het doel tijdsgebonden?
Zorg voor voldoende uitdaging, maar ook niet te veel. Dit kan demotiverend werken. Stel je doel bijvoorbeeld samen met een personal trainer of diëtiste op, om er zeker van te zijn dat ze voor jou realistisch zijn.

Kleine stappen

Wanneer je je doel hebt opgesteld ga je gestructureerd te werk. Zorg altijd dat je kleine stapjes blijft nemen. Zorg voor voldoende beweging en een juiste negatieve calorie balans.
Hoe harder je gaat hoe harder je kan “vallen”. Wanneer je rustig en bedachtzaam te werk gaat “val” je zachter. Houdt er altijd rekening mee dat gedurende deze tijd je altijd kleine tegenslagen gaat tegenkomen. Het is dan de truc om hier verstandig en bewust mee om te gaan en je vooral te focussen op behaalde successen en van daaruit weer de draad op te pakken.
Ga bedachtzaam te werk en bedenk je vooral dat het een bepaalde periode geduurd heeft om op je huidige gewicht te komen en dat het ook een bepaalde periode nodig heeft om weer af te vallen. Het is menselijk dat de beloning op korte termijn belangrijker is dan de beloning op langere termijn, maar houdt jouw doelstelling altijd goed in je gedachten.

“Slow and steady wins the race”

 

Normaal doen!

 
Mensen zijn altijd op zoek naar de “quick fix”. Tegenwoordig bestaan er enorm veel diëten die gebaseerd zijn op ongezonde onderbouwingen. Wanneer je wilt afvallen draait alles om het creëren van een negatieve calorie balans. Dit zou je dus in principe ook kunnen creëren wanneer je elke dag pizza of mc Donalds zou eten. Dit betekend dus niet dat dit goed voor je is en bedrijven spelen hier dus op in met hun nieuwste dieet dat je “gegarandeerd” laat afvallen.
Het belangrijkste is geen eetschema te volgen van een ander, maar vooral de juiste balans te vinden in jouw huidige eet patroon. Het vinden van een juiste calorie balans en het hebben van een juiste productkeuze. Het gaat allemaal om het creëren van de bewustwording omtrent de normen van gezonde voedingskeuzes. Zorg dat je negatieve calorie balans nooit groter is dan 800 (crash diëten) calorieën t.o.v. onderhoudsniveau en nooit lager is dan 1500 calorieën voor vrouwen en 1800 calorieën voor mannen zodat je alle benodigde nutriënten binnen krijgt.

Conclusie

Deze tips dragen bij aan het succesvol afvallen en het creëren van een juiste lifestyle change die voor jou persoonlijk optimaal is. Het bewust worden en het vinden van de juiste balans zijn uiteindelijk essentieel om tot deze verandering te komen zodat deze ook op langere termijn geen moeite kost om te hanteren en jou helpt aan een gezond lichaam te helpen.
Bedenk altijd dat dit tijd nodig heeft en in het begin moeite kost om te starten. Wanneer dit valkuilen kunnen zijn is het inschakelen van een coach een logische en slimme optie. Schroom niet om te investeren in jezelf en een gezonde toekomst!
Volg BFIT

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *