Anderhalf jaar aan personal training: hoe is het gegaan?

Gezond fit - BFIT Den Bosch personal coach en trainer
Perspectief
14 oktober 2020

Anderhalf jaar aan personal training: hoe is het gegaan?

Gezond fit - BFIT Den Bosch personal coach en trainer

Anderhalf jaar terug, op 23 december 2018, doe ik achter mijn laptop onderzoek naar personal trainers in de buurt van Den Bosch.

Ik weeg die dag zo’n 110 KG. Dat is met mijn lengte (1m83) grofweg 30 KG te zwaar: BMI categorie Obesitas I. Als ik voorover buig om mijn veters te strikken, zit mijn buik oncomfortabel in de weg. Het is moeilijk om goed passende kleding te vinden, waardoor ik me niet zelfverzekerd voel. Als ik op kantoor de trap op loop ben ik na een paar verdiepingen buiten adem. Mijn hartslag komt in rust bijna niet onder de 80 slagen per minuut. Er moet iets veranderen.

Diezelfde avond stuur ik aan één personal trainer een bericht, en dat is Berend. Het is een vrij wanhopig bericht: “ik wil weer fit worden zoals vroeger en heb dringend hulp nodig”.

Intussen zijn we anderhalf jaar aan personal training verder. Hoe is het gegaan? Ik vertel je over al mijn ups en downs:


Alle begin is moeilijk

In januari 2019 doe ik een kennismakingsles bij Berend. In de tien jaar daarvoor heb ik ruim onvoldoende bewogen en dat is duidelijk merkbaar bij de eerste oefeningen.

Het is zo’n moment waarop je naar een enorme berg werk kijkt en denkt: dat gaat mij nooit lukken. Tegelijk weet ik dat als ik elke week een heel klein beetje beter wordt, ik er uiteindelijk wel ga komen. En ik voel een heel sterke motivatie om af te rekenen met alle problemen die dit overgewicht voor me veroorzaakt heeft. Zo sterk, dat ik bereid ben om mijn hele weekschema om te gooien om tijd te maken voor fitness.

Spannend is het wel: zal mijn motivatie niet snel wegzakken? Als stok achter de deur koop ik een smartwatch, die me moet confronteren met het verschil in verbrande kilocalorieen als ik een keer niet ga trainen.

De eerste resultaten

De eerste personal trainingen bij Berend zijn vooral gericht op stabiliteit en een basisconditie opbouwen. Twee keer per week trainen we samen, en een dag train ik alleen. Oefeningen gaan steeds iets soepeler en met iets meer kracht. De veranderingen van dag tot dag zijn moeilijk merkbaar, maar elke paar weken is er duidelijk meetbare vooruitgang. Ik kan met zwaardere gewichten trainen of meer herhalingen doen, met minder rust tussendoor.

De weegschaal laat ook vooruitgang zien: eind april ben ik 3 KG kwijt, zònder mijn voeding aan te passen. Misschien klinkt 3 kilo in 3 maanden niet spectaculair, maar ik ben er op dat moment dolgelukkig mee. Het is een bevestiging dat de aanpak werkt. Het zet me aan het rekenen: kan ik voor het eind van het jaar 12 kilo verliezen? Zou het 15 kilo kunnen zijn? 15 kilo… dat is halverwege richting mijn ideale gewicht! Ik besluit dat ik wat meer tempo wil maken en daarom laat ik Berend ook advies geven over mijn voeding. Daar kan dan nog veel aan verbeterd worden.

Niet veel later moet ik ineens op al mijn broeken een riem dragen omdat ze anders afzakken. Ik realiseer me dan pas goed dat de winst die ik gemaakt heb niet alleen zit in getalletjes op een weegschaal, maar écht effect heeft op mijn lichaam.


Reacties van anderen

Midden juni ben ik op een bedrijfsfeest op het strand bij Kijkduin. Daar wordt ik door iedereen aangesproken: “wat zie jij er goed uit”! De veranderingen zijn nu niet alleen merkbaar voor mij, maar ook voor anderen. De complimenten komen ook van mensen die niet weten dat ik ben gaan sporten.

In de middag wordt er beachvolleybal gespeeld en ik heb geen enkele moeite met actief meespelen. Uiteindelijk ben ik die dag zo’n 2,5 uur in het mulle zand aan het springen. Hoe fitter je bent, hoe meer je van sport kunt genieten.

Dezelfde periode doe ik mee aan de BFit Summer Challenge die Berend opgezet heeft, en tot mijn verrassing win ik daar de 2e prijs! Een prachtig compliment en een extra stimulans om door te blijven gaan. Dat gaat op dat moment zonder veel moeite want door het mooie weer ben ik vaak buiten aan het bewegen en zo blijft mijn gewicht snel zakken.

Voor het eerste weer zwemmen

Later in de zomer wordt uitgenodigd voor een dagje bij een collega die een zwembad in de tuin heeft. Voor het eerst in 10 jaar koop ik een zwembroek en durf ik weer te gaan zwemmen. Het voelt fantastisch, als wéér een overwinning.

In augustus meet ik al een paar keer een gewicht onder de 100 kilo. In iets meer dan een half jaar ben ik 10 kilo kwijtgeraakt. Op dit tempo ben ik eerder bij mijn doelen dan verwacht!

Tegenslagen

Eind september is mijn gewicht vreemd genoeg niet heel veel verder gezakt dan de 100 KG van augustus. Misschien is het vanwege mijn vakantie waarbij ik niet zo goed op mijn eten heb gelet? Het is niet duidelijk wat de oorzaak is, maar ik denk maar aan een ding: als ik gewoon net zo hard blijf trainen en hetzelfde eet als eerder dan komt dat vanzelf goed.

In oktober is er een kleine winst en zakt mijn gewicht definitief onder de 100 kilo. In december meet ik soms zelfs onder de 98. Berend en ik kijken elke week naar mijn voedingsdagboek. Samen speuren naar we patronen om te ontdekken waarom het gewichtsverlies niet sneller gaat.

Begin 2020 maken we een plan voor het nieuwe jaar. Na een paar maanden liggen we achter op de planning, want mijn gewicht gaat nog steeds maar heel langzaam verder omlaag. Uit medisch onderzoek komen geen bijzonderheden naar voren. Berend stelt voor om minder koolhydraten te gaan eten, maar ik wil op dat moment nog even niets wijzigen aan mijn eten of mijn oefeningen uit vrees mijn (langzame) voortgang te verstoren. Precies op dat moment komt het Coronavirus naar Nederland en dat veranderd letterlijk alles.


Veranderen van tactiek

Omdat ik niet meer samen met Berend kan trainen besluit ik om elke dag 5 KM te gaan wandelen. Het heeft een dubbele functie, want ik ben dan ook even het huis uit. En als ik dan toch dingen moet veranderen, dan maar meteen ook andere wijzigingen doorvoeren.

In overleg bel ik met een dietist voor een second opinion over wat ik het beste kan doen met mijn voeding om weer tempo te krijgen in het verliezen van gewicht. Haar advies is ook om minder koolhydraten te gaan eten, dus besluit ik om dit door te gaan voeren en te kijken of er iets veranderd.

Het wandelen en de wijziging in voeding hebben vrij snel effect, en het afvallen neemt weer toe in tempo. Recent ging mijn gewicht onder de 94 kilo, en dit heeft me weer motivatie gegeven om verder te gaan.

Hoe kijk ik er op terug?

Alhoewel de kilo’s er niet altijd af vlogen, heb ik een enorm positief gevoel over wat ik nu al bereikt en geleerd heb. Het verbranden van 16 kilo aan overgewicht is natuurlijk prachtig; het échte voordeel zit in de dingen die ik aangepast heb aan mijn leven om dat te bereiken.

Het verbeteren van mijn voeding en alle kennis die ik over mijn eten en eetgewoontes heb opgedaan door de personal training is van onschatbare waarde. Het zijn allemaal middelen waarmee ik de volgende 16 kilo ga aanvallen en mijn doelen ga bereiken. Vervolgens zullen die aanpassingen me helpen om, personal trainer of niet, gezond te blijven.

Ook ben ik heel dankbaar voor de ervaring van telkens weer kleine successen boeken en daar zelf ook bewust van zijn. Zonder Berend waren een hoop van deze verbeteringen me misschien niet opgevallen, of had ik ze zelf gedownplayed. Door kleine (en grote) successen zichtbaar te maken, is gewicht verliezen vanaf het begin een positieve ervaring en niet pas als de doelen bereikt zijn.

Volg BFIT

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *