Ervaringen Willem | week 1-4

bfit personal training personal trainer den bosch voedingsadvies bootcamp
Ervaringen Marieke | week 1-4
9 april 2018
Personal training review door Marieke - BFIT Den Bosch
Ervaringen Marieke | week 4-8
27 augustus 2018

Ervaringen Willem | week 1-4

Bootcamp buiten den bosch - BFIT

In 12 weken fit?

Gedurende 12 weken gaat Willem samen met BFIT personal training werken aan zijn persoonlijke doelstellingen. Nadat hij eind 2017 vader is geworden van zijn eerste kindje wil hij graag een paar kilo afvallen en fitter worden. Gedurende deze 12 weken wil zij graag haar ervaringen delen met de personen die dezelfde doelstellingen hebben als hem. Lees hieronder zijn eerste verhaal:

Al meerdere keren heb ik verschillende manieren geprobeerd om mezelf (weer) in vorm te krijgen. Steeds weer opnieuw merkte ik dat mijn motivatie na een aantal weken weer verdwijnt, ik in mijn oude gewoonte verval en terug ging naar het ongezonde eten (en drinken) en te weinig bewegen.
Ook nu weer. Al een aantal maanden deed ik niks meer aan sport, at ik te ongezond en had ook geen energie om iets te ondernemen. Ik maak lange dagen op mijn werk, kom elke dag laat thuis en sinds ik vader ben geworden is het moeilijk om activiteiten te plannen. Ik wilde heel graag iets aan mijn levensstijl veranderen maar wist niet hoe. Op internet staan zoveel verschillende diëten en sportprogramma’s dat ik door de bomen het bos niet meer zag.
Ik ken Berend al een lange tijd en heb ook een tijdje actief bootcamp training gevold bij Bfit. Maar ook hier stopte ik mee nadat ik mezelf wijsmaakte dat de tijde
n niet uitkwamen en het niet in mijn drukke schema paste. Onzin natuurlijk want als je echt wilt is er altijd wel een mouw aan te passen.
Ik ken berend als een fanatieke deskundige ‘coach’ met veel ervaring. Hij weet waar hij het over heeft en heeft goede ideeën over hoe een gezonde levensstijl er uit moet zien en hoe je jezelf kunt trainen om sterker te worden. En belangrijker nog, hij weet ook hoe dat te combineren is met een leuk leven (lees lekker eten en drinken en niet 24/7 sporten).
Om deze reden heb ik ervoor gekozen om het 12 weken fit programma te volgen. Het was tijd om iets te doen aan mijn levensstijl en weer de controle te krijgen over wat ik eet en hoe fit ik ben en me voel.
Ik ga mijn vorderingen bijhouden en zal hier een zo eerlijk mogelijk beeld geven van het Bfit programma.

Week 0:

Personal_Training_Den_bosch_Willem1

Het programma begint met een intake bij ons thuis. Ik ga het programma volgen samen met mijn vriendin. Mede op aanraden van Berend omdat het een verandering is in je levensstijl is het gemakkelijker en meer motiverend om dit samen te doen.
Tijdens de intake krijgen we uitleg over hoe het programma er uit ziet, hoe we gecoacht gaan worden en bespreken we wat onze doelen zijn.
Ik keek erg op tegen hoe we de trainingen in ons schema (met kind) moesten passen. Het leek haast onmogelijk voor ons om momenten te vinden waarop we samen konden sporten. Dit was voor Berend totaal geen probleem, er is altijd wel een mogelijkheid. Als het nie
t ‘s-avonds kan, dan maar in de ochtend en in het weekend. Binnen 1 minuut hadden we een plan en een schema waarin we drie keer per week personal training krijgen en dagelijks op afstand worden gecoacht op onze voeding.
De eerste week doen we gewoon zoals we altijd hebben gedaan en eten we normaal. Wel houden we elke dag exact bij wat we hebben gegeten en wegen we ons elke dag. Op die manier krijgen we over een week een goed beeld van ons leven en wordt op basis daarvan een training en voedingsschema opgesteld. De eerste week is een makkie dus!
Na verdere uitleg over de trainingswijze die we vanaf week twee gaan volgen en wat tips over gezond eten gaat Berend er weer vandoor. Wij blijven achter met een app waarin we alles bij gaan houden en een boek van Bfit met uitleg over voeding.
We hebben er allebei veel zin in en ik merk de eerste week al dat we allebei bewuster bezig zijn met ons eten en dat er een soort rivaliteit ontstaat over hoeveel calorieën we per dag eten. Allebei hebben we erg veel zin in de eerste training volgende week!

Blok 1:

Na week 0 is het eerste blok gestart. Elk blok duurt vier weken en hierin volgen we steeds hetzelfde trainingsschema zodat we de techniek van de oefeningen goed onder de knie krijgen.
We starten het  blok met een aantal metingen: De omtrek van mijn nek en de omtrek van mijn heup plus mijn lengte en gewicht bepalen mijn vetpercentage. Ik ben 1,94 M en ik weeg bij aanvang van het eerste blok 94 KG. Berend geeft aan dat het doel is om 6kg af te vallen en dat hiermee mijn vetpercentage weer op een goed niveau komt. Ik ben benieuwd!

Training

Bij onze eerste training worden we opgemeten en krijgen we op basis van ons gewicht en lichaamslengte een caloriedoel per dag. Hier moeten we onder zien te blijven en dat kunnen we gemakkelijk zien doordat we al ons eten registreren in de app.
De training is zwaar, maar het is niet zo dat je helemaal kapot gaat. De trainingen zijn allemaal met aquabags, een soort buizen gevuld met lucht en water. Dit is ook de basis van waar Bfit voor staat: Train met instabiliteit zodat je het maximale uit je training haalt. Doordat het water in de aquabags op en neer gaat ben je tijdens je oefeningen steeds jezelf aan het corrigeren. De eerste twee trainingen stond ik dan ook erg wan
kel op mijn benen maar na training drie merk ik dat ik sterker word in mijn hele lijf en dat ik de onverwachte waterbewegingen steeds beter op kan vangen. Dit zorgt er ook voor dat de oefeningen steeds beter gaan en dat ik steviger in mijn schoenen sta. Het verbaasd mij dat ik elke training weer helemaal gesloopt en afgemat ben, zonder dat we met extreem zware gewichten hebben gewerkt. Alle oefeningen gaan op tijd en ik kan zelf mijn tempo bepalen. Het belangrijkste is dat de oefeningen goed worden uitgevoerd. Ik merk dat ik het ook leuk begin te vinden om de oefeningen zo goed mogelijk uit te voeren en wil ook gewoon dat alles lukt!
Wat ik goed vind aan de training is dat Berend echt naar jou als persoon kijkt en ziet waar verbeterpotentieel ligt. Zo zien mijn trainingen er anders uit dan die van mijn vriendin, mede omdat de stand van mijn voeten anders is, en ik meer gebaat ben bij oefeningen waarbij ik de plaatsing en spanning van mijn voet train dan mijn vriendin. Dit zorgde bij mij in het begin voor kramp in mijn voeten en het voelde voor mijn onnatuurlijk om volgens advies van Berend mijn voeten te plaatsen, maar elke week merk ik dat steeds steviger op mijn enkels sta en buiten de training om merk ik dat mijn (lichte) rugklachten afnemen.

Voeding

Het eerste blok werken we alleen met een door Berend berekende caloriebehoefte. Deze is berekend op basis van ons gewicht, lichaamslengte en de hoeveelheid inspanning die we doen per week. Mijn caloriebehoefte is daarom ook een stuk hoger dan die van mijn vriendin. In de app vul ik mijn behoefte in en per maaltijd die ik registreer, zie ik hoe veel calorieën ik nog mag eten die dag. Het leuke van het registreren van al je voeding is dat je je bewust wordt van al het eten wat je de hele normaal gesproken eet en hoeveel calorieën er in zitten. Doordat je je er bewust van bent laat je ook veel ongezonde snacks met veel

Bootcamp buiten den bosch - BFIT

calorieën staan. Ook met alcohol wordt je je bewust van alle calorieën die er in een biertje (120!!) zitten en denk je wel een keer extra na voordat je er nog een neemt. Carnaval viel tijdens onze eerste week van het programma, dat leek vooraf wel een probleem te zijn. Maar omdat we ook over onze caloriebehoefte heen mogen eten zolang we het een andere dag maar compenseren, liggen we na een week nog steeds op schema.
Ik merk dat ik het moeilijk vind om mijn caloriebehoefte te halen. Vaak zit ik er ver onder. Doordat ik me zo bewust ben van alles wat ik eet vind ik het heel gemakkelijk om dingen te laten staan. Ik zit elke dag rond de 500 calorieën onder mijn behoefte. Vaak gaat dit gewoon goed, maar soms als we een training hebben gehad voel ik me wel slap en futloos. Berend geeft aan dat dit kan komen door te weinig eten en we spreken af dat ik meer mijn best ga doen om mijn behoefte te halen.

Gewicht

Tijdens de eerste weken zie ik mijn gewicht bijna elke dag dalen. Sommige dagen (lees: na carnaval) gaat het ook weer enorm omhoog, maar omdat we werken met gemiddeldes per week weet ik dat dit niets zegt. Na drie weken programma is er al 3 kilo af. Mijn doel is om na 12 weken 7 kilo kwijt te raken. Hiervoor liggen we goed op schema. Dit is een goede motivatie, naast dat het hebben van een eigen trainer ook enorm motiveert. Het is leuk om met iemand dagelijks contact te hebben over je vorderingen en te bespreken hoe je jezelf constant kunt verbeteren.

personal training den bosch - bootcamp

Resultaat blok 1

Na 4 weken begeleiding in training worden we weer door Berend gemeten. Op basis van de wegi
ngen die we elke week hebben doorgegeven en een nieuwe meting van mijn buik en nek kunnen we zien wat het resultaat is na het eerste blok. Als eerste wil ik zeggen dat naast kilo’s en centimeters ik al erg blij ben met het feit dat ik merk dat ik sterker ben geworden, een betere condi
tie heb en dat mijn houding is verbeterd ten opzichte van toen ik begon aan de training.
Mijn gewicht aan het einde van blok 90 is  kg. Dit betekent dat ik al 4 kg ben afgevallen. Dit ga
at al goed richting het einddoel wat we hebben gesteld en als het zo door gaat gaan we daar nog wel overheen.
Daarnaast zijn mijn centimeters afgenomen wat betekent dat mijn lichaamsvet ook minder is geworden. Aan het einde van het derde blok wordt het vetpercentage weer opnieuw gemeten en daar kijk ik nu al naar uit!
Naast de metingen ontvangen we ook een analyse van onze voeding. Tot nu toe mochten we zelf gewoon ons eten kiezen en hoefden we alleen maar te letten op calorie behoefte. Vanaf nu moeten we ons ook bewuster zijn  van wat we eten en wat voor voedingsstoffen er in zitten. Op basis van een analyse van Berend van onze voeding de afgelopen 4 weken hebben we een goede basis om hiermee aan de slag te gaan.
Ik ben erg blij met hoe het eerste blok is verlopen en ben enthousiast om door te gaan!
Volg BFIT

Comments are closed.