Hoe overleef ik : De Carnaval

Gezond fit - BFIT Den Bosch personal coach en trainer
Ik kan het dus echt iedereen aanraden die wat kilo’s kwijt wilt, of belangrijker, die beter in zijn vel wilt komen te zetten.
14 januari 2019

Hoe overleef ik : De Carnaval

Gezond fit - BFIT Den Bosch personal coach en trainer

Aankomend weekend is het weer zover: carnaval 2019. Voor vele de mooiste tijd van het jaar waarbij de remmen weer losgaan, er gehost, gedanst, gezongen, gezopen en slecht gegeten wordt. Ik als Bosschenaar weet als geen ander wat er gebeurt tijdens deze feestdagen.

Kermit dun Kwakert en Hans Tervoort in shape veur Carnaval

Na elf jaar zelf tijdens carnaval gewerkt te hebben bij feestcafé de Taveerne wordt dit mijn eerste jaar zonder de rood, geel en witte kleuren. Ik heb altijd het geluk gehad dat er door mijn oude werkgever zeer goed gezorgd werd voor zijn personeel. Er was altijd vers eten speciaal bereidt door onze eigen kok waarmee ik af en toe nog wel eens een akkefietje had wanneer ik de keuken in kwam gelopen om even door te nemen wat er bereid werd voor ons. Dit leverde mijn af en toe dronken hoofd een schop de keuken uit op, zodat ik weer rustig plaats nam aan tafel om zo in alle rust mijn maaltijd te kunnen ontvangen.

Nu weet ik dat tijdens de carnaval alles wat “gezond” is overboord gaat en dat mensen daar “niks” meer voor willen doen, maar ook weet ik dat de meesten mensen toch hun boodschappen daarop aanpassen en het inslaan van wat extra vitamine pillen ook niet nagelaten wordt.

Ik wilde daarom graag de geïnteresseerde wat handige tips meegeven die ervoor zorgen dat je ‘s nachts minder vaak bezweet wakker wordt, dat je naarmate de dagen duurder minder snel lijkbleek wordt, je ogen wat meer op standje fris blijven staan en “beter” je bed uitkomt na weer een nacht te weinig slaap.

Daarom de volgende 11 tips om de Carnaval te overleven:

  1. Suppletie, al is dit natuurlijk geen leidraad waar je je voedingsstoffen vandaan moet halen. Is dit wel voor de carnavals dagen waarbij iedereen minder eet een welkome versterking wetende dat je voedingspatroon vooral zal bestaan uit de vette hap en alcohol. Vitamines die je kan gebruiken zijn:
    • Vitamine D Zonlicht is de belangrijkste bron van vitamine D. Het lichaam kan onder invloed van zonlicht in de huid vitamine D zelf aanmaken. Vitamine D zit ook in eten: vooral in vette vis, en met wat lagere gehaltes in vlees en eieren. Vitamine D wordt toegevoegd aan halvarine, margarine en bak- en braadproducten. > 10 microgram per dag
    • Vitamine B12 zit alleen in dierlijke producten, zoals melk, melkproducten, vlees, vleeswaren, vis en eieren. 2,8 microgram per dag
    • Vitamine B6 zit in vlees, eieren, vis, brood en graanproducten, aardappelen, peulvruchten, groente, melk, melkproducten en kaas. 1,6 microgram per dag
    • Vitamine A is een vetoplosbare vitamine. Vitamine A zit in dierlijke producten en komt vooral voor in lever. Het lichaam maakt ook zelf vitamine A aan uit carotenoïden. Deze stoffen komen voor in plantaardige producten. Mannen 800 microgram/ vrouwen 680 microgram
    • Vitamine C zit in fruit, groente en aardappelen, met name in koolsoorten, citrusfruit, kiwi’s, bessen en aardbeien. Om vitamine C zoveel mogelijk te behouden, is het belangrijk om groente in weinig water te koken, en niet langer dan nodig is. 75 milligram
    • Thiamine komt voor in brood en graanproducten, aardappelen, groente, vlees en vleeswaren, melk en melkproducten. 0,1 milligram
  2. Drink voldoende water, Het is verstandig om af en toe je bier af te wisselen af te wisselen met een glaasje water.
  3. Eet je lever gezond,
    • Eet bittere voeding, het eten van bitterstoffen zijn gezond voor de lever, want ze stimuleren de galproductie in de darmen. Voeding waar deze bitterstoffen inzitten zijn: vlies van granen, het velletje om de noot, de schil van groente en fruit, uien, knoflook, citrusfruit, groene thee, verschillende koolsoorten, druiven kersen, rozemarijn, witlof, andijvie en grapefruit.
    • Kies voor de juiste vetten, De omega-3, 6 en 9 vetzuren in bijvoorbeeld lijnzaad, donkere bladgroenten, noten, peulvruchten, komkommer en olijfolie zorgen voor een gezonde lever. 
    • Kies voor onbewerkte producten, Producten die zo min mogelijk zijn bewerkt zijn extra gezond voor de lever. Eet bijvoorbeeld fruit met schil, tomaat met vel, zilvervliesrijst en volkorenbrood en geen vruchtensappen en andere producten met veel bewerkte suikers en zoetmiddelen. Ga voor puur, dat zorgt voor een gezond portie koolhydraten die de lever goed kan gebruiken.
    • Vermijd belastende producten, Koffie, zwarte thee, cola en andere cafeïne bevattende frisdranken, cacao en chocola zijn energievreters voor de lever. Ook de verwerking van azijn, scherpe kruiden en specerijen zoals kaneel, kerrie, kruidnagel, nootmuskaat, peper, vlees, koekkruiden (zoals in ontbijtkoek) en speculaaskruiden kost de lever veel moeite.
  4. Neem voldoende rust, Slaap is erg belangrijk voor de lever. De lever rust in de nacht uit en laadt de accu op voor de volgende dag.
  5. Geen eten uit de magnetron!
Hans Tervoort tijdens de mountain climber
  1. Eet eieren, Hier zit cysteïne in en dat breekt ethanol af. En dat zijn de stoffen die juist een kater veroorzaken. Het maakt niet uit of je het kook of bakt. 
  2. Sla de sigaret over, mensen die roken in combinatie met alcohol hebben vaker en heftiger last van een kater
  3. Voeg een snufje keltisch- of zeezout toe aan je water om je mineralen (elektrolyt) gehalte te verhogen.
  4. Voor het slapen gaan, Grijp niet naar een vette hap maar eet voor het slapen gaan fruit, zoals een appel, druiven of watermeloen. Fruit heeft een hoog fructose gehalte en dit helpt je lever tijdens het slapen alcohol af te breken.
    • Komkommer! Drink en eet van alles met komkommer. Komkommer hydrateert als geen ander. Je kunt er sap van maken, je kunt het snacken en je kunt het op je gezwollen ogen leggen. Super tip: leg wat plakjes komkommer in de vriezer. Deze zullen de morning after je dikke ogen heerlijk opfrissen.
  5. Detox,
    • Heetwaterkuur, Wil je de lever eens flink reinigen? Neem dan een Heet waterkuur. Deze kuur verwijdert afvalstoffen snel, vergroot de energie en versterkt de spijsvertering.
    • Goed rusten, neem je tijd voor herstel

Het is natuurlijk belangrijk om te genieten. Maar ik zeg altijd hard genieten is niet moeilijk, bedacht zijn genieten wel. Zorg ervoor dat je alle dagen maximaal kan genieten van het feest en alle kleine beetjes hierboven helpen om dit te realiseren, maar ook de week erop niet als een complete zombie zonder stem en leven in zijn of haar ogen op je werkplek plaatst te nemen en uitgelachen te worden door je collega’s van boven de rivieren.

Volg BFIT

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *